The night before Eid, I was biting my lips tight. My husband made it clear that he wasnt gonna be at home till the night of the most celebrated day, which would leave me alone with the kids in this.. cold, mute apartment, just like any other days, just like most of the days. I tried my best to show him that I didnt even care but my heart just kept failing me.
The morning after he had long gone to his lab after eid prayer, I was looking at my kids' faces. They looked as calm and as innocence as they always do. What a quick remedy to a broken heart. I regained my sanity and said words of istighfar few times..What has happened to my heart lately? Why should I reflect my anger and disappointment towards them, my only souls, when it was the other people who break my heart, again and again. "This Eid may not be special for me, it doesnt have to be. But it should be the most memorable days for them, they might not remember the events but i want them to remember how happy they were"
So I played the eid takbir on youtube playlist loudly, and took turn to bathe them and put on new clothes. Allah must have made it easy on me, because I did make kuetiew soup and it turned out to be extra delicious this time. I prayed hard for Him to grant me a peace of mind in this day.. To feel a bit of "celebration". We had an invitation but it doesnt seem to be possible to attend it anyway..
After Zuhr prayer, my husband called me from his office, saying that I could go by taxi if I wanted to. Yes I wanted to go, but no thank you, I wanted to go as a "family". I have a husband and I want him in this special day... But I just dont think he get the idea. This silly-billy-melancholy woman's mind :P Well, he's busy and it wasnt his fault either, but I cant keep myself from hating the fact that I was left alone in this day..
Later on he called to say that he's coming home since he managed to finish his work faster that day.. Wow, what a joy.. The funniest thing was that when he got home, he said
"Ingat abang kejam ker..blablabla..."
Hehe..as if he read my mind :P
So off we went to our friend's house, we arrived a bit late, after 3, luckily the party has just begun. And guess what, after that house, we hopped from one house to another and to another and to another... finally, when it was time to head back, it was already 12.30am... huhu~ bak kata cik F, kat Malaysia pegi rumah sedara pun tak selewat ini..:P Sempat lagi Mr Z mengomel, "haa, puas tak raya hari nih?" hehe..
So the second day Ms S buat open house, and the best part was that we did ours too! After the halaqat which happened to be at my house this week, we invited several people for the first time to our "new" apartment. We have some "ayam masak merah", nasi tomato, rendang daging, kari kambing (sheep tuh kambing kan? orang kasi qurban), bergedil daging, limau dan salad coleslaw.. And I made some kuetiaw soto too (minus the nasi impit).. hehe, my favorites... Punyalah berdoa agar kawan2 boleh makan, maklumla negara macam2... takut tak tertelan rasa Malaysia, sedihnyaa...dahla Im not a good cook.. But Alhamdulillah, semua habis elok-elok walaupun mula-mula ingat tak cukup :((... Malahan, sebenarnya tak sempat buat dessert tapi kawan2 bawak kek jadi 3 biji total (coklat cake, fruit cake and mashmallow cake), mini eclairs satu box, puding karamel cik F, biscuits, candies, sweets dan coklat berkotak2 (tak sempat bukak malam tuh)...Huhu, sibuk berperang kat dapur punya pasal.. Jazakumullah semua, Alhamdulillah. All thanks to my beloved friends, all praises to Allah.
Siapa sangka, ingatkan bila jamu orang nih, lauk berkurang, tapi peti ais penuh dengan daging qurban.. terharuuu~ dan gembira. Kami tiada siapa-siapa di sini, sahabat jer la yang memeriahkan hari raya kami.
Gambar?
Haih, saya lupa *ketuk kepala*... sibuk berperang kat dapur. Boleh bernafas pun dah cukup baik...Gambar "sheep curry" ada, nanti saya upload..kehehe, special tuh.
Seronok, dah lama tak buat makan-makan.. Rasa macam nak buat lagi..:D Mohon barakahmu utuk majlis mendatang juga ya Allah. Alhamdulillah...Alhamdulillah.. Penat, tapi sangat-sangat-sangat hepi
Nak jemput orang next time ingat nak buat satay..macamana nak buat satay gebu macam Samuri tuh ya? isk isk.. tinggi sungguh cita-cita
Thursday, November 25, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
6 Whisperers:
yeayy.dah update..baca yg kat ats tu mmg dah rasa sedih dah,sib baik sekejap je cerita sedih tu..actually,saya pun suka buat msk2 n bagi org makan2..walaupun xdela sesedap mn, tapi hati rasa puas bila diorg sume makan dgn laju dan habiskan..(laju tu myb sbb lapar kot.:p)
semoga barakahNya sentiasa mengiringi kita semua ye..:D
enjoy the life there..
nak buat sate.. sila mintak tunjuk ajar cik F tu.. sate samuri dah tak best laa...
hehhehhe
salam.....
banyaknya awak masak zz
persiapan berapa hari tu?
kalau dalam sehari memang hebat, tabik spring
p/s: akhirnya awak reply komen entri sebelum ni.. ingatkan awak dah tak sudi saya jadi 'menantu' awak :-p
slm z...
sy punya ry hj thn nih ialah bertanjoubikai di hoikuen sbb besday dada. bj ry x pakai, smayg ry x pgi, gathering ry pon x pegi just bcoz dada dh renshu utk jdk ookami san tuh since month before:(
pas abis jer tanjoubikai tuh, husband pgi lab mcm besa....huhuhu..tp sy msk jgkla ns tomato n ayam merah n psg takbir ry kat youtube tuh..mcm yg awak buat..
hebatnyer msk mcm2 nih...
kat sni sekolah mcm besa, n xde daging2 qurban tuh..
p/s:sedeyy jek baca silly billy melancholy tuh..
saya suka entry ni, kalau ada button like, saya dh click dh.. :)
tahniah ladyz sbb berjaya masak bagai.. anak2 mesti happy and bangga wlpun dieorg takleh tnjuk tp dieorg experience event tu, mesti dieorg ingat, esp aisyah.. :)
datin k,
actually memang sedih mula-mula, sebab memang dah selalu sangat macamtuh, so tak berharap apa2 pun dah.. Tapi Alhamdulillah Allah berikan sedikit kegembiraan :)
rizza,
samuri tak best kan? kalau pegi samuri nanti test mintak air kosong..sampai 8 kali remind pun dia takkan kasi. kedekut betul pak samuri tuh.
kitorang selalu makan tepi highway bangi, sate apa ntah, bukan samuri tapi sedap.. cuma nak buat yg lembut2 daging ala samuri tuh tak reti la. cik f dah tunjuk aritu tapi dia ada skill memotong daging yg saya tak reti nak ikut..nantila kalau ada masa tanya lagi..hehe
ida,
tuh sehari setengah tuh.. perap2, tumis2, goreng2 sesiap sebelum tuh.. kira2 almost 2 hari jugak la :P
ayu,
ada drama ker dia jadi ookamisan? ehehe, so cute. actually saya tak sedih pun waktu study n tak raya, tapi bila duk kat rumah jer sedangkan raya, husband pulak tak reti nak mintak cuti, lain feelnya. rasa sedih semacam
dada, otanjoubi omedetou.. :D
dwimaya,
sabor jer la, nak like pulak..kekeke. masak jugak, geram punya pasal :D sajer nak meraikan. actually kalau kt kampung saya, raya haji lebih meriah dari raya aidilfitri dari segi sambutannya. Berhari2 kenduri :)
Post a Comment